پروژه تصفیه خانه خلخال به روش BOT

1- مقدمه

با توجه به اينكه اجرای پروژه‌های زير بنایی مستلزم تخصيص منابع مالی هنگفت می‌باشد و به‌طور معمول منابع مالی دولتی برای تأمين آن كافی نيست، توجه كشورهای در حال توسعه به جذب منابع مالی بخش خصوصی داخلی و خارجی جلب شده كه از جمله روش‌های جذب منابع مالی از بخش خصوصی روش ساخت- بهره‌برداری- واگذاری(B.O.T) می‌باشد. براساس مجوزهای قانونی صادر شده (از جمله بند الف ماده 142 قانون برنامه پنجم توسعه كشور)، امكان خريد محصول يا خدمت در بخش آب و فاضلاب طی سالهای اخير فراهم گرديده است.

شرکت آب منطقه‌­ای اردبيل در راستای تامين آب شرب شهر خلخال پس از طی مراحل قانونی، اقدام به مبادله قراردادی به شماره 900/53341 مورخ 1393/12/23  درخصوص احداث تصفيه­‌خانه آب شهر خلخال به روش B.O.T با سرمايه گذاری گروه مشارکت گروه بین المللی نصر سپهر، مهندسين مشاور طرح و تحقيقات آب و فاضلاب، شرکت آبراه نيروی ايستا (آرنا)، شرکت دزون و شرکت پايند آب کوشا نمود. و در تاريخ 1395/04/20 صورتجلسه قطعيت ابلاغ گرديد و عمليات اجرايی پروژه به صورت رسمی آغاز گرديد.

2- مشخصات پيمان پروژه تصفيه خانه آب شرب شهر خلخال

جهت احداث و بهره برداری تصفيه­‌خانه آب شرب شهرخلخال به روش B.O.T ، قراردادی بين شرکت آب منطقه‌ای استان اردبيل و گروه مشارکت سرمايه‌گذار(گروه بین المللی نصر سپهر، مهندسين مشاور طرح و تحقيقات آب و فاضلاب، شرکت آبراه نيروی ايستا (آرنا)، شرکت دزون و شرکت پايند آب کوشا)، در تاريخ 1393/12/23 منعقد گرديد.

3- مشخصات طرح

3-1.مشخصات شهر محل احداث پروژه

  • موقعيت جغرافيایی طرح

شهرستان خلخال در جنوب استان اردبيل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال است. اين شهرستان از طرف شمال به شهرستان کوثر، از طرف شرق به استان گيلان، از طرف جنوب به استان زنجان و از طرف مغرب به شهرستان ميانه حدود می شود.شهر خلخال در مختصات جغرافيایی 37 درجه و 36 دقيقه عرض شمالی و 48 درجه و 31 دقيقه طول شرقی نصف النهار گرينويچ قرار گرفته است. مساحت اين شهر 644 هکتار می باشد و در جنوب شهر اردبيل واقع شده است.

  • دمای منطقه :
  • متوسط درجه حرارت ساليانه : 1/8 درجه سانتيگراد
  • متوسط حداکثر درجه حرارت ساليانه : 3/14 درجه سانتيگراد
  • متوسط حداقل درجه حرارت ساليانه : 6/1   درجه سانتيگراد
  • حداکثر مطلق درجه حرارت : 35  درجه سانتیگراد
  • حداقل مطلق در جه حرارت : 5/31 –  درجه سانتيگراد
  • روزهای يخبندان :

آمار تعداد روزهایی که در آن روزها به صفر يا پايين تر از آن رسيده است. در ايستگاه سينوپتيک خلخال مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. با توجه به اطلاعات بدست آمده تعداد روزهای يخبندان به طور متوسط 154 روز، حداکثر 175 روز و حداقل 125 روز می باشد.

  • رطوبت نسبی :

آمار رطوبت نسبی هوا در ايستگاه سينوپتيک خلخال در دوره شاخص 15 ساله (1367 الي 1382) جمع آوری و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. با توجه به اين مورد رطوبت نسبی بدست آمده، حداکثر 71 درصد، متوسط 8/64 درصد و حداقل 60 درصد می باشد.

  • بارندگی :

به منظور بررسی رژيم بارندگی در منطقه خلخال آمار بارندگی هاي سالانه و ماهانه ايستگاه سينوپتيک خلخال طی دوره آماری 15 ساله (1367 الی 1382) جمع آوری و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. با توجه به اين اطلاعات ميزان بارندگی در حداکثر ميزان خود 664 میلی متر درسال، به طول متوسط 376 میلی متر در سال و حداقل به ميزان 241 میلی متر در سال می باشد.

  • باد :

باد غالب سالانه شرقی با سرعت 2/4 متر بر ثانيه ( 12/15 کيلومتر در ساعت ) است. دومين باد غالب در ايستگاه باد غربی با سرعت متوسط 5/3 متر بر ثانيه است. همچنين سرعت متوسط باد در اين شهر 9/3 متر بر ثانيه ( 14 کيلومتر بر ساعت ) است.

  • عمق يخبندان :

روش محاسبه عمق يخبندان از رابطه Fair & gayer   می باشد که حداقل عمق يخبندان 62/118 سانتی متر است.

3-2. محل تصفيه خانه :

محل تصفيه خانه آب در ارتفاع حدود 1810 متر از سطح دريا، در نزدیکی جاده اسالم به خلخال به فاصله حدود 220 متری از جاده و به مساحت 1 هکتار و در جنوب شرقی شهر خلخال قراردارد. تامين آب خام تصفيه خانه از دو طريق، یکی از خط لوله خروجی از سد بفراجرد تا محل تصفيه خانه که به صورت ثقلی منتقل می شود و ديگری از طريق آبگيری از رودخانه هروچای به فاصله حدود 200 متری از محل تصفيه‌خانه آب تصفيه شده از خروجی تصفيه خانه تا مخزن 2500 متر مکعبی به صورت ثقلی انتقال مي­‌يابد. شيب عمومی تصفيه خانه از جنوب شرقی به شمال غربی است.مختصات تقریبی سايت به شرح زير می­‌باشد:

طول جغرافيایی : 48 درجه و 32 دقيقه شرقی

عرض جغرافيایی : 37 درجه و 36 دقيقه شمالی

3-3.ظرفيت تصفيه خانه

ظرفيت تصفيه خانه آب خلخال براساس آب ذخيره سد بفراجرد در فصول آبياری و يا آب رودخانه هروچای در فصول غيرآبياری و نياز آبی براساس مصرف حداکثر روزانه، حدود 270 ليتر برثانيه می­‌باشد که در محاسبات با توجه به تلفات آب درتصفيه­‌خانه، ظرفيت ورودی به واحدهای مختلف 5 درصد بيش از ظرفيت خروجی در نظر گرفته شده است. لذا ظرفيت ورودی به تصفيه­‌خانه 285 ليتر بر ثانيه می‌ باشد. ظرفيت برداشت آب از رودخانه هروچای 150-70 ليتر در ثانيه می­‌باشد.

3-4. مشخصات تصفيه خانه

نوع و فرآيند تصفيه آب فرايند متعارف (انعقاد ، لخته سازی، ته نشینی و فيلتراسيون)
تعداد كل مدول‌های طرح: دو خط جريان
ظرفيت كل تصفيه خانه 285 ليتر بر ثانيه
ظرفيت هر مدول 5/142 ليتر بر ثانيه
محل آبگيری درياچه سد بفراجرد و رودخانه هروچای
پارامتر‌های دارای تخطی از استاندارد آب شرب درآب خام‌ ورودی* كدرورت، جلبك، TOC، کلیفرم، آهن
واحدهای تصفيه خانه ايستگاه پمپاژ آبگير، شيرخانه آب ورودی، حوضچه آرامش ورودی،آشغالگير، پيش ته‌نشینی، يكرواسترينر،‌ تانك هوادهی ديفيوزری، پيش‌كلرزنی، حوضچه انعقاد، حوضچه لخته سازی، ته نشيني مستطیلی با صفحات لاملا دار، فيلتراسيون، كلر زني‌نهایی، واحد متعادل‌سازی پساب شستشوی فيلترها ، واحد‌های ذخيره و تغليظ لجن و آبگيری واحد تهيه و تزريق مواد شيميایی و ساير ساختمان‌های جنبی
مساحت زمين تحويل شده يک هکتار
ظرفيت ايستگاه پمپاژ و تاسيسات آب خام از رودخانه هروچای 150 ليتر در ثانيه (برای تامين آب خام تصفيه خانه طی مدت 5 ماه در سال )
فاصله آبگير و تاسيسات وابسته در رودخانه هروچای تا تصفيه خانه حدود 200متر
ميزان آب تامين شده از سد بفراجرد حداقل 4.5 ميليون متر مکعب در سال (برای مدت 7 ماه در سال)

⃰ پارامترهای ذکر شده در اين بند براساس قرارداد می باشند، ليکن بر اساس نتايج آزمايشات پارامترهای ديگری نيز در آب ورودی وجود دارندکه از استانداردهای آب سطحی تبعيت نمی کند.